tisdag 31 maj 2011

Yoga Nidra

Med Yoga Nidra, som är en vägledd djupavspänning, kan jag släppa taget och verkligen slappna av.  
Jag kan rekommendera alla att pröva Yoga Nidra, framförallt om du är gravid. Det finns skivor som du kan köpa, så du när som helst kan praktisera. 

På min skiva är det lite bakgrundsljud och vid ett tillfälle så kan man höra kossor som råmar. Det tyckte min vän var fantastiskt skojigt och kunde inte hålla sig för skratt. Så hennes upplevelse blev lite annan än min. Själv hade jag inte ens lagt märke till just det. Mest att det var ett ljud som jag piggnade till av, vilket jag ofta behöver då jag så lätt somnar och det ska man försöka att undvika att göra.

























Så här står det om Yoga Nidra:

I Yoga Nidra försöker man inte slappna av, man sysselsätter sinnet med de instruktioner som ges, och avspänningen sker av sig själv.

Hur länge kan man t ex koncentrera sig på sin tumme? En sekund? Två? Sinnet vill vidare till något annat. Därför tillmötesgår man sinnets rastlöshet och flyttar medvetandet till pekfingret, osv. Man håller sinnet sysselsatt på ett sätt så det inte får tid till annat, då kan det inte hålla fast vid spänningarna
Avspänning är ett tillstånd. Det uppnås bäst genom en teknik som utlöser det. Blodtrycket normaliseras, hjärnan slappnar av och samarbetar bättre. Alla kroppens organ och sinnen får en vila som sömnen sällan ger dig. Därför skärps sinnena och du känner dig i fin form efetråt. Ju bättre du känner till Yoga Nidra, desto lättare glider du in i det avspända tillståndet. Efterhand som du lär känna harmonin kan du framkalla den på ett ögonblick - mitt i dagens aktiviteter. Det speciella med Yoga Nidra är att den berör alla delar av ditt väsen med de olika metoderna som den innehåller.

Här finns en skiva som du kan köpa. 


2 kommentarer:

  1. Ja, visst är yoga fantastiskt! Jag har själv inte testat just yoga nidra men kanske ska prova det.
    Jag har hittat hit från Lotta på "allt som är fint". Jag har kommit tillbaka några gånger utan att skriva men tänkte att det var dags att lämna en kommentar.
    Jag ska utbilda mig till instruktör inom Föda utan rädsla i höst vilket jag ser fram emot väldigt mycket. Tänkte sedan fortsätta att utbilda mig till doula. Kul att läsa om dina erfarenheter.
    mvh /Eva
    evaslevapysslar.blogspot.com

    SvaraRadera
  2. Hejsan Eva och vad roligt att du skrev här. Det är så spännande att få veta vilka som läser. Du får gärna berätta sedan hur du upplevde instruktörskursen. Det var för Liisa och Sussanna som jag gjorde min doula-utbildning.
    Trevlig långhelg!

    SvaraRadera