torsdag 5 maj 2011

Föräldrarskap

Det viktigaste i mitt liv är mina barn. För mina barn kan jag göra nästan vad som helst. Därför vill jag så gärna vara en sådan bra förälder som det är möjligt. Men jag vet inte hur många gånger jag önskat att jag varit bättre. När mitt tålamod inte räckt till, när jag varit orättvis och barnslig, trött och tjatig, mutat och hotat. Jag har läst böcker och jag har gått kurser, för att försöka bli en ännu bättre mor. När mina vänner frågar om råd, så brukar jag ofta säga: Försök att följa hjärtat. Vad känns rätt för dig? Eller: Hur skulle du vilja bli bemött i en sådan situation? Det är jättebra råd. Jag ska föröka lyssna till dem jag med när jag känner mig osäker i mitt föräldraskap. Men ibland är det svårt att lyssna till sitt hjärta, det är för surrigt. För mycket rusande vardag. Men jag tror på det. Att alltid försöka lyssna till sitt hjärta. Strunt i att svärmor säger att du skämmer bort ditt barn, när du lyfter henne gråtandes ur vagnen, eller om din vän talar om för dig att ditt barn mår bäst av att sova i en egen säng, när du helst av allt vill ligga så nära honom som det är möjligt. Är det det du känner att du vill göra, så gört. Så här skriver Cecilia Moen om att vara äkta som förälder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar