måndag 2 maj 2011

Amning

För mig är amning så mycket mer än bara mat. Min amning har fungerat bra och den har varit väldigt viktig för mig. Jag har inte velat störa amningen och har ammat så länge som det har känts bra. Jag har ammat totalt i nästan 5,5 år.



















När mitt yngsta barn var nyfött så jag blev erbjuden ett jobb,  jag tackade ja (efter mycket vånda) men med villkoret, att jag fick ha med mig mitt spädbarn på jobbet och att jag fick amma precis när han ville. Jag oroade mig väldigt mycket innan. Hur skulle det gå? En barnflicka tog hand om Harry när jag hade inspelning och i pauserna ammade jag. Barnflickan bar lilla Harry i sjal, promenerade med honom på Gärdet, vilade tillsammans med honom i min loge och inte en enda gång behövde dom ringa ut mig från inspelningen för att han behövde mig. Så det hela flöt på otroligt fint. Vi medverkade i ett reportage som Amningsnytt gjorde om amning på jobbet. Att arbeta med ett sådant litet barn är kanske inte optimalt. Men det kan fungera. Nu i efterhand är jag väldigt glad över att jag gjorde så. Dessutom sparade jag massa föräldrardagar och kunde vara hemma med Harry mycket längre. Här är en till som ammar på jobbet.

2 kommentarer:

  1. Ja, tänk att det blev så bra med Harry! Jag har också tyckt så mycket om amningen. Och jag är så tacksam över den, över att det har fungerat, att vi har fått den tiden tillsammans.

    SvaraRadera
  2. Det är så lätt att man tar amningen för givet. Men för många är det ett helvete. Så jag känner en enorm tacksamhet liksom du. Vilken tur vi har haft.

    SvaraRadera