tisdag 3 maj 2011

Pappan

Det är inte alltid det finns en pappa. Ibland är man ensam om sitt barns födsel eller så är man kanske två mammor. Men många gånger så finns det en man med i bilden. En blivande pappa. Mycket av den litteratur och de kurser som finns riktar sig oftast till modern. Men säkerligen har de flesta pappor en massa funderingar och frågor:
Vad gör man som pappa under förlossningen? Hur stöttar man sin kvinna när barnet fötts? Hur känns det att bli pappa? Hur påverkas parrelationen när det kommer ett nytt barn till familjen? Hur blir det med sexlivet efter en graviditet och förlossning? 
Mammastudion i Göteborg har en temakväll, tisdagen den 12/4 KL 18-20, där du som pappa som kan få svar på dessa frågor.
 
Koka makaroner: om att bli pappa av Johan Nilsson och Du ska bli pappa av Dick Sundevall, är två böcker som vänder sig till pappor.

Här kan du få läsa en pappas berättelse om en hemförlossning.  

 

 

3 kommentarer:

  1. Tack för tipset! Köpte genast båda pappaböckerna till min blivande bebispappa som har noll koll på barnuppfostran men så gärna vill bli bra :-)

    SvaraRadera
  2. Vilken fin bild på Filip och... är det Harry? Så mycket ömhet. Och tack för alla fina kommentarer! Såg du förresten den här duken: http://detsomarfint.blogspot.com/2011/04/blog-post_6333.html Känner du igen den?

    SvaraRadera
  3. Annelie: Jag hoppas böckerna blir bra. Jag har inte läst dom själv tyvärr. Men däremot har jag varit på en föreläsning där Dick Sundevall berättade om sin bok. Det var för 10 år sedan slog det mig just. Jösses vad tiden rusar.

    Lotta, jag tror att det är Harry. Dom är ju så rysligt lika de där barnen.
    Nu så känner jag igen duken:) Passar ju perfekt som påskduk. Fint.

    SvaraRadera