fredag 20 maj 2011

Bristningar

En av de vanligaste rädslorna inför en förlossningen är huruvida man kommer att spricka eller inte under krystfasen. Själv har jag smort in mellangården med en förberedelseolja under graviditeten för att förhoppningsvis slippa bristningar. Jag vet inte om det var det som hjälpte. Antagligen är det mina vävnader som jag har att tacka för att jag under mina fyra förlossningar klarat mig ifrån att behövas sys.

Jag hittade en intressant text om bristningar vid hemförlossning:
Vid hemförlossningar tycks stora bristningar vara mycket ovanliga. Barnmorskan Helena Lindgren granskade nästan niohundra hemförlossningar under tretton års tid i Sverige i sin doktorsavhandling. Den visade sensationellt låga siffror – bara 0,3 procent av förlossningarna i studien resulterade i skador på ändtarmsmuskeln. 
Hur kan det komma sig att förlossningar i hemmet hade så få bristningar av det slaget?

- Barnmorskor vid hemförlossningar uppmanar nästan aldrig kvinnan att krysta, utan istället att göra som hon själv känner, säger Helena Lindgren. Kvinnorna får föda mer spontant, barnmorskan styr mindre. Så kallad forcerad krystning (att krysta på barnmorskans uppmaning) är vanligt på sjukhus och Helena Lindgren tror att det kan bidra till en större risk för bristningar. Mindre stress kan också vara en faktor i hemmet, kvinnan har en barnmorska som är närvarande bara för henne. Den vanligaste ställningen som kvinnorna hade när de födde sina barn hemma, var upprätt knästående och näst vanligast var knästående på alla fyra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar