måndag 2 januari 2012

Mitt första inlägg för i år

På nyårsafton fick jag vara doula när det föddes en vacker liten människa. 

Jag åkte hem till paret någon timme efter att jag hade skrivit mitt inlägg här. 
Där hemma hos paret var det varmt och ombonat. Vi hade det bra. Väldigt bra.

Men efter någon timme när det var 2 minuter mellan värkarna beslöt vi oss för att åka till Södra BB, där de först inte hade haft plats men nu kunde ta emot oss. 

Barnmorskan mötte oss och vi fick ett rum (samma rum som jag fött barn i) där vi snabbt gjorde oss hemmastadda i.

Paret jobbade fantastiskt ihop. Vi andades, ljudade, ja:ade, kramades, kysstes (inte jag dock) och masserade. Allt gick så fint och den blivande mamman var så modig och stark. Efter bara någon timme på förlossningen föddes en fin pojke. 

Paret hade gärna velat att han skulle väntat någon timme, så att han föddes första dagen på året, istället för den sista. Man han ville annat.

Jag bor nära sjukhuset, så jag kunde promenera hem. På vägen hem ringde jag min familj som längtade väldigt mycket efter mig (och som flitigt hade skickat mig bilder från deras nyårsafton) och de blev så glada när de hörde att vi kunde fira tolvslaget ihop.

Jag kände mig berusad av det stora jag just hade varit med om och de kändes som om alla de för tidiga fyrverkerierna fanns där för mig. De blixtrade av olika färger ovanför mig och den friska luften fyllde mig och jag hoppsade fram, för glädjen och kärleken i mig fick nästan inte plats.

När jag kom hem var alla barnen vakna, till min stora glädje och min man hade värmt nyårsmaten som smakade fantastiskt. Speciellt crème brulen och dessert vinet.

Ett fantastiskt slut på år 2011 som ger mig kraft och mod inför år 2012.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar