fredag 13 januari 2012

Amning är inte så enkelt som man kanske kan tro

Att amma är en konst. För vissa fungerar det utan problem, för andra fungerar det inte alls och för det flesta fungerar det, med problem.

Jag har haft turen att tillhöra den första kategorin. Oftast I alla fall.
Men med ett av barnen hade jag ett snällt bröst och ett dumt bröst.
Det dumma bröstet sprutade ut mjölken alldeles för fort. Så mitt barn inte hann med, han satte i halsen. Han var tvungen att släppa taget, bröstet sprutade som en galen vattenslang. Han blev arg och upprörd och kunde inte ta ett nytt tag. Jag blev svettig och stressad och det gjorde ju saken ännu värre.

Så tillslut blev det så att när vi var ute, så ammade vi på det snälla bröstet och när vi var hemma i lugn och ro och jag kunde pumpa ut det värsta trycket och hinna se de tidiga signalerna, så då kunde vi amma från det dumma bröstet.
Det fungerade för oss och när man är trött så får man vara snäll och välja enkla lösningar.

På amningshjälpen har man listat de 10 vanligaste problemen som kan uppstå när du ammar.
Här kan du läsa om dem.

2 kommentarer:

  1. Tänk även om det är nästan 11 år sedan min kille föddes så skäms jag fortfarande över att mitt ammande inte fungerade alls!!! Jag tycker det är jätte interesant att läsa din doula blogg, var lite sugen på att gå en doula kurs för ett par år sedan. I stället fick det bli dagis jobb.

    Kram Cilla med Jack från Feb01 barn

    SvaraRadera
  2. Så ledsamt att du ska behöva känna så Cilla. Samtidigt som det i dag finns många som är amningsfientliga, så finns det också så mycket krav och förväntningar på amning, så att det kan kännas som ett stort misslyckande om man inte "klarar av att få till det". Jag önskar att du inte ska känna mer skam över att er amning inte fungerade utan vila i att du gjorde vad du kunde och lämna det så <3 Jag kunde inte amma min son så länge som jag önskade pga av att han fick en sjukdom. Det är en sorg. Men min tröst är att jag försökte och hittade andra sätt att ge honom närhet och trygghet när amningen inte längre fanns.

    Det är aldrig försent att bli doula. När tiden är inne så tycker jag att du ska kolla upp möjligheterna att gå en kurs. Det är oerhört givande, för både en själv och de man har möjlighet att få doula.
    Jättekul att du läser bloggen.

    SvaraRadera