onsdag 4 januari 2012

Anna Wahlgren

Anna Wahlgren som skrivit Barnaboken, hängs nu ut i en bok som hennes dotter har skrivit. 

Annas råd till föräldrar har ofta gjort mig mycket upprörd och ledsen. 
För mig har hennes metoder sett ut som om att de vuxna, föräldrarna, ska kunna leva som om de inte hade några barn. 
Barnen ska rätta sig efter våra behov och inte tvärtom. Jag har varit inne på Annas forum och där läst hur man ska lära barnen att bajsa på bestämda tider. Bajsar dem på natten, så får man sätta på dubbla blöjor och absolut inte lyfta upp barnet eller byta på barnet förrän det är morgon, dvs morgon som den vuxna bestämt tiden för. Du ska inte ens byta blöja på ditt nerbajsade barn som har fått öppna sår i rumpan. För barnet ska lära sig att bajsa när det är morgon. Punkt.
Jag har sett videoklipp där Anna visar hur du ska rycka barnvagnen hårt fram och tillbaka över en tröskel och hur du ska buffa barnet i rumpan samtidigt som du trycker på bröstkorgen. Det är vanskligt att ge sådana råd till trötta föräldrar. 

Jag är inte överraskad, som Anna är, över att den här boken har kommit.


Här kan du läsa LitteraturMagazinets recension av boken och
här är kan du läsa vad Aftonbladet skriver.



6 kommentarer:

  1. cecilia - det fanns någon bättre länk än aftonbladet...
    http://www.litteraturmagazinet.se/felicia-feldt/felica-forsvann/rescension/hudlost-och-blottande-som-ett-blodande-sar-716159


    lång den blev
    kram
    Elin

    SvaraRadera
  2. och ryktet säger att Felicia ska vara med på Skavlan. Kan bli intressant.

    /Elin igen, som inte vet hur man får in varken länkar eller sitt eget namn i kommentarer

    SvaraRadera
  3. Tack Elin för länken. Nu har jag lagt in den också.

    SvaraRadera
  4. Har alltid undrat hur folk kan följa hennes metoder som går rakt emot logik och föräldrarinstinkt. Metoder som är rena barnmisshandel och inte skänker ett uns av trygghet till barnen utan bara en militärdisiplin, fy skäms Anna Wahlgren och hurra Cecilia Olin
    /Sonia

    SvaraRadera
  5. Jag är 60+ men minns när Anna W var med i debattprogram, hon var den som var helt emot daghem. Kommer även ihåg när hon var med i ett program från Malmö där hon var påtagligt berusad vilket hon förnekade sedan. Men hon var ju emot dagis och därför medias gunstling nr 1.Hon fick oerhört stort utrymme överallt. Läste en självbiografisk bok av henne, hon skrev bl a: jag dricker av den livgivande whiskyn. Detta när hon hade barn hemma. Hon har sagt i intervjuer att alla hennes barn är succeer men hennes son (Linus, hennes andre son dog ju tyvärr) var med i Ny demokrati, jag hade tyckt det var hemskt om mina barn hade valt detta parti (som inte längre finns).

    SvaraRadera
  6. Inget fel i att vara emot dagis, det har man all rätt att vara men som hon uppförde sig, skrek och avbröt människor, inte ens Birgitta Sandstedt fick en syl i vädret. Hennes sovråd känner jag inte så mkt till men en del anser sig ju ha blivit hjälpta, får man inte sova blir man snart en dålig mamma. Men som sagt hennes andra råd, usch, OK att röka när man är gravid osv. Jag har länge undrat varför hon varit så omtyckt (60 +aren)

    SvaraRadera