söndag 19 juni 2011

Illamående under graviditet

Vad kan du själv göra för att undvika illamående och kräkning?


Följande råd kan hjälpa:

  • Ät små men täta måltider. Det vill säga, att du ska äta små portioner med cirka 2-3 timmars mellanrum
  • Drick mycket vätska. Du ska helst dricka 10-12 glas om dagen. Bra att dricka är vatten, juice och örtteer.
  • Undvik fet mat.
  • Undvik starkt kryddad mat.
  • Undvik alkohol. Är du gravid ska du undvika alkohol vare sig du har problem med illamående eller ej.
  • Undvik koffein (kaffe och te).
  • Ät gärna torra kex, torrt rostat bröd och skorpor.
  • Ingefära kan motverka illamående. Drick ingefära eller ät ingefärstabletter.
  •  Vila dig flera gånger om dagen. Det är bra att lägga sig ner och ha något högt under huvudet och benen.

Om du känner av morgonillamående, ät lite innan du går upp ur sängen. Du ska inte gå upp och kissa eller hämta maten först, då fungerar det inte!. Din partner kan ge dig frukost på sängen eller så kan du förbereda en frukostbricka som står klar vid din säng när du vaknar, eller ha ett kexpaket intill sängen.

  • Ta det lugnt när du går upp. Rör dig långsamt och undvik hastiga rörelser.
  • Ät varannan eller var tredje timme, även om du inte är hungrig.
  • Sitt upp efter måltiderna så att tyngdkraften hjälper dig att hålla maten nere.
  • Det kan hjälpa att äta lite innan du sover. Gärna yoghurt, bröd, mjölk, flingor eller en liten smörgås. Det kan också hjälpa att äta lite på natten eftersom det förebygger morgonkräkningar.
  • Om det är bestämda lukter som utlöser illamåendet eller kräkningarna, så undvik dem.
  • Det kan vara förnuftigt att vänta lite med att borsta tänderna efter en måltid, eftersom det kan utlösa kräkning.
  • Det kan också hjälpa att få frisk luft och lite motion. Det är en god idé att gå en liten tur varje dag. Både för att du kan andas ren luft och för att det ökar aptiten. Eventuellt kan du sova med öppet fönster.
  • Undvik rökning. Rökning är skadligt både för dig och för barnet. Rökning minskar även aptiten
  • Undvik alla former av medicin.
  • Om du ska ta medicin efter ordination från din läkare, så försäkra dig om att han eller hon vet att du är gravid, eftersom många läkemedel är skadliga för fostret.

Fråga även din barnmorska eller din läkare om råd. Det vet ofta precis vad som kan hjälpa i just din situation.

När ska du söka läkare?


Om inget av ovanstående fungerar, eller:

  • Om du kräks mer än 3-4 gånger om dagen
  • Om du går ner i vikt.
  • Om du kräks blod eller får kräkningar som ser ut som kaffesump.
  • Om du blir av med mer vätska än du kan behålla. Tecken på uttorkning är: svimningskänsla, mindre mängd urin, mörk och starkt luktande urin eller att du inte kan kissa, torrhet i munnen och torra, spruckna läppar.
  • Om du är orolig för ditt tillstånd, eller tror att det är något allvarligt fel.
Här kan du läsa vad vårdguiden skriver om gravid och illamående.

1 kommentar:

  1. Gäller detta under hela graviditeten?
    Jag är i v8 nu, (7+0) och jag mår konstant dåligt. Kan inte ens resa mig upp ur soffan..
    Kan inte äta, hur mycket jag än försöker tvinga i mig maten.. Tvingar i mig mat ungefär varannan eller var tredje timme.
    När jag reser mig upp ur soffan så blir jag helt yr och svimfärdig..
    Jag har varit gravid två gånger innan men då gick det inte vägen, förlorade det båda gångerna runt v 4, 5.
    Då mådde jag inte såhär, det är första gången, jag är orolig och vet inte vad jag ska göra.

    SvaraRadera