lördag 4 juni 2011

Advice for the mother at the time of birth

Så här står det i min bok Spriritual Midwifery:

  • At the birthing, the mother is the main channel of life force. If she is cooperative and selfless and brave, it makes there be more energy for everyone, including her baby who is getting born. Giving sombody some makes you and everybody else feel good. You don´t have your baby out yet to cuddle and hold; so giving the midwives and your husband some is giving your baby some. If you are in the hostpital, you can make there be more energy by finding someone you can conect and be friends with.
  •  During a rush, keep your eyes open, and keep paying attention to those around you and what´s happening. If you feel afraid or if something is happening that makes you uptight, report it - the midwives can help sort it out until it feels good.
  • Don´t complain, it makes things worse. If you usually complain, practice not doing it during pregnancy. It will build character.
  •  Talk nice; it will keep your bottom loose so it can open up easier. It´s okay to ask the midwives or your husband to do somthing for you, like rub your leg or get a glass of water. Ask real nice and give folks some when they do somthing for you.
  • Be grateful that you´re having a baby, and be grateful to your partner who´s helping you - it´s an experience that you only do a few times in your life, so make the very most of it, and get your head in a place where you can get as high as possible.
  • Remember you have a real, live baby in there. Somtimes it´s such an intense trip having a baby that you can forget what it´s for!
  • Learn how to relax - it´s something that requires attention. You may have to put out some effort to gather enough that you can relax.
  • Keep your sense of humor - it´s a priceless gem which keeps you remebering whwew it´s at. If you can´t be a hero, you can at least be funny while being a chicken.
  • Remember your monkey self knows how to do this really well. Your brain isn´t very reliable as a guide of how to be during childbirth, but your monky self is. 

Dessa råd skiljer sig väldigt mycket från de som vi är vana vid att läsa i dag. Hur upplever du dessa råd?

3 kommentarer:

  1. Vilken spännande bok! Den ska jag läsa vid tillfälle :)
    Jag kan känna igen mig från min egen förlossning men kan förstå om några blir lite förargade av hur hon uttrycker sig. Och som sagt, lite anorlunda än vi är vana vid.

    SvaraRadera
  2. Jag blir provocerad faktiskt. Antagligen är det en reaktion som också baseras på mycket annat jag har läst nu, där det är mycket fokus på att äta rätt och motionera osv osv för bebisens skull. Det blir mycket dåligt samvete och nu när jag är gravid för femte gången blir jag bara arg. Varför ska man som gravid hela tiden proppas med hur dålig man är om man inte orkar/kan motionera och äta "rätt"?! För mig är det här lite samma sak, vad då inte klaga? Om jag har sjukt ont måste jag väl få klaga?! Och vad då "prata trevligt"? Det är JAG som föder barn, de andra är där för MIG, jag är inte där för deras skull, de är där för min (och bebisens skull).

    Så känner jag. :)

    SvaraRadera
  3. Tack för era kommentarer. Själv har jag inte riktigt bestämt mig för vad jag tycker om texten. Den väcker många tankar. Sannerligen. Som doula vill jag att den födande kvinnan ska känna sig trygg och avslappnad. Om man måste leva upp till något, föreställa sig och inte få uttrycka sig, för att man ska hålla en trevlig stämning som inte blir naturlig. Då blir det ju inte bra. Då kan man inte ge sig hän.
    När jag själv föder barn, då kan jag ju sträva efter att ha en fin stämning i rummet. I alla fall kan jag tänka det innan ;)

    SvaraRadera