måndag 6 juni 2011

Dyktekninken

När jag födde vårt tredje barn, Tage, så använde jag mig omedvetet av dyktekniken.
Dyktekniken är ett sätt att hantera smärta under förlossningen. Tekniken har utvecklats av barnmorskan Cayenne Ekjordh och går kort ut på att kvinnan ska vara så avslappnad som möjligt under förlossningen, ge efter och bara följa med.

- Den stora utmaningen för den som ”dyker” är att inte fly smärtan, säger Cayenne. Det är ju vad vi är vana vid, att hitta något sätt att komma undan. Det här kräver lika mycket mod som bungy jump. Men varje gång man vågar blir man rikt belönad. 99 procent av kvinnorna som prövar säger att det gör mindre ont med dyktekniken.

Här kan du läsa mer om dyktekniken.

1 kommentar:

  1. Hej Cecilia! Har hittat till din fina blogg, vilken fin läsning! Vad lustigt det här med Cayenne och hennes dykteknik! Jag träffade Cayenne första gången när jag väntade vårt första barn Summer. Hon berättade då för mig en historia om hur hon själv hade varit ute och surfat en tidig morgon aldeles själv, blivit neddragen av en våg och när hon kämpade i vattnet fick hon insikten att om hon slappnar av och följer med så måste hon förr eller senare komma in till stranden. Kämpade hon emot skulle hon förmodligen drunkna. Hennes historia har jag burit med mig i alla mina 5 förlossningar och jag sprider den vidare till alla gravida kvinnor som jag bara kan! Den är helt underbar! När jag sedan födde vårt senaste (och troligen sista) barn, Sarah, hemma-förlossning, så var det just Cayenne som blev min hemförlossnings barnmorska. Snacka om att kyta ihop säcken, ringen är sluten..! Ska fortsätta följa din blogg, blir rörd till tårar av vissa inlägg. Vackert! Bra jobbat! Vi ses! Kramar Tina

    SvaraRadera