onsdag 7 mars 2012

Lustgasens tid är över

Gävleborgs landsting kan bli först i landet med att sluta använda lustgas som smärtstillande. Det innebär att kvinnor som ska föda på förlossningsavdelningen i Gävle inte längre kommer att få andas in gasen. Så står det i på gd.se och artikeln kan du läsa här.


En kvinna skriver som en kommentar till artikeln:
När jag födde var lustgasen min enda livlina i ett helvete av sinnessjuk smärta. Nu är jag gravid igen och försvinner lustgasen från Gävle så åker jag antingen till Uppsala eller kräver snitt. Finns inget annat alternativ för mig.


Jag tycker att det är bra att man värnar om naturen och människorna och jag är inte emot att man vill sluta att använda lustgas för att förbättra miljön. 
Men jag tror att risken med att ta bort lustgasen utan att ersätta den med något annat är att fler kommer att välja att ta ryggbedövning som kan orsaka komplikationer. Ryggbedövning är inte heller alltid så lätt att få som exp lustgas är eftersom det krävs en narkosläkare (som ofta är upptagen), samt att det kan vara svårt att lägga ryggbedövning på exempelvis kvinnor som är överviktiga.


Som doula använder jag mig främst av andning, avslappning och värme som smärtlindring vid förlossningarna och det vore ju som en dröm om alla gravida kunde få gå på andning/avslappning/mindfulness-kurser innan förlossningen. Som erbjöds gratis och inte som det är nu att de kostar väldigt mycket pengar.


Jag önskar också att fler barnmorskor skulle bli bättre på att vägleda den födande kvinnan i andning och avslappning samt kunna vara närvarande under hela förlossningen och vara det stöd som lustgasen tidigare gett en del kvinnor. Alternativ anställa doulor till förlossningen.


Förlossningsvården måste nu erbjuda bra alternativ till lustgasen. 
De måste vara tydliga och konkreta med vad det tänker ersätta lustgasen med. 


För det är ett faktum att många kvinnor är rädda för att föda barn. 
Vetskapen om att det finns smärtlindring att tillgå är lugnande och bidrar till att många vågar föda barn. 
Så om sjukhuset drar in på alternativen till smärtlindring så tror jag att man riskerar att fler inte vågar att föda barn eller kommer att välja att förlösas med hjälp av kejsarsnitt. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar