lördag 3 mars 2012

Amma offentligt

Att amma offentligt skulle kunna vara något annat än bra och vackert är för mig främmande.


Jag var i Italien för några år sedan. När jag var där så såg jag inte en enda kvinna amma sitt barn offentligt. 
Vi var på ett kafé i Neapel och vid bordet intill vårt satt ett par med sin lilla bebis. Jag observerade dem och hoppades att jag nu äntligen skulle få se en Italiensk kvinna amma sitt barn. Men tji fick jag. Kvinna gick själv in på toaletten och kom ut efter en stund med en flaska som hon gav sitt lilla barn.


Jag har alltid ammat när jag behövt det. I kyrkan, i affären, på restaurangen. 
För mig är det något naturligt och självklart. 
Det gläder mig extra mycket när kända personer också gör så. Eftersom de ofta är förebilder och på så vis gör det möjligt för fler kvinnor att följa deras exempel.


Här på Aftonbladet kan du läsa om superstjärnan Beyoncé Knowles, som ammar 
sitt barn vid matbordet på en restaurang i New York.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar