onsdag 7 december 2011

Ina May, bajs och sång

Kvällen i går var så bra som jag föreställt mig. Maten var vegetarisk och ekologisk (stenugns bakat bröd från Saltå), precis i min smak med andra ord. 
Ina May kom in, efterlängtad, som den hippien hon är med utsvängda jeans, skjorta med en stickad liten pullover över och hatt, till oss dryga 70 stycken förväntansfulla barnmorskor, doulor, läkare, hemförlossnings fan och groupies. 
Vi minglade, åt middag och sedan pratade hon.
Innan Ina May gick höll vi varandra i händerna och sjöng allihopa tillsammans.

Ina May var intressant och underhållande.
Hon talade lite om flera olika saker. Om hennes pris. Men mest om kvinnor och förlossningar.

En sak som berörde mig mycket var det hon berättad om kvinnor som inte vågade föda sitt barn  pga av sin rädsla för att bajsa. Att en del kvinnor väljer kejsarsnitt just av den anledningen. Orsaken till att många kvinnor har denna rädsla, för att bajsa under förlossningen, tror hon bottnar i hur de som barn fick veta av sina föräldrar hur äckligt det var med bajs, hur fult det var. Att flickor inte ska prutta och bajsa. Det luktar äckligt. Kanske blev det bestraffade om de råkat bajsa på sig.

Det är sorgligt. Vi måste avdramatisera bajs.

Hon berättade att hon brukade använda sig av en bok, för att ett av de mest effektivaste sättet att bemöta detta problem, är att skoja om bajs. Skratta åt det. Den boken hon brukar använda sig av är denna:









  
Det var det fräckaste

Jag kom att tänka på en annan bok med. Som jag borde skicka till henne. 
Det är den här: 














 
Bajsboken

Själv har jag inget problem med bajs (En dag ska jag berätta för er om min förlossnings-bajs-upplevelse). De som känner mig vet att jag finner bajs väldigt roande. Kanske är det därför som jag gillar de här två böckerna så mycket. 
Jag kan varmt rekommendera dem. Kanske till dig själv, eller till ett barn eller någon du känner. Den perfekta julklappen.

Jag är så tacksam över gårdagen. Det väckte massa bra tankar.

Här kan du se ett klipp från Svt play med Ina May som spelades in tidigare under gårdagen.
http://svtplay.se/v/2631956

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar