torsdag 8 september 2011

Mutor

Ingen har väl någonsin påstått att det är en lätt uppgift att vara förälder, men att det stundom ska vara så fruktansvärt svårt kanske man inte vara förberedd på.
Jag har alltid trott att ge kärlek, mycket kärlek, kanske ska räcka.
Jag är övertygad om att det räcker långt. Det är jag själv ett levande bevis på.
Hade jag inte fått kärlek, hade jag nog inte levt i dag. 

Men i dag har jag högre krav på mig själv som föräldrar än att att endast ge kärlek till mina barn.
Jag ska ge dem en massa verktyg, så att dom klarar sig i livet. 
Jag ger dem gränser, trygghet, tröst, omvårdnad, närhet, rena kläder,stimulans, nyttig lagad mat, möjlighet att utveckla sin hobby, att idrotta... jag vill ge dem allt, till och med dåligt samvete. 
Fast det är något jag inte vill, egentligen. Men det är svårt att vara förälder. 
För man är ju bara människa. Jag har brister. Så samtidigt som jag hjälper mina barn, så måste jag också hjälpa mig själv att må bra och att bli en bättre människa, en bättre mamma.

Ibland, kanske ofta och speciellt när jag är trött, tycker jag att det är skönt att slippa konflikter. Då gör jag det lätt för mig. Då ger jag barnen något, som jag kanske inte brukar, för att dem ska bli nöjda. En slags muta.
Det är för min egen överlevnad, intygar ja mig själv. Men det känns inte bra. Men som sagt. Jag är bara en människa.

Så här skriver Barbara Coloroso om mutor:

Mutor och belöningar kan ge oss foglighet för stunden, men priset för den fogligheten blir ungdomar som inte är lika ansvarskännande, inte lika rådiga, inte lika starka, inte lika medkännande. De gör saker bara för att vara till lags, de är beroende av beröm, inte lika generösa och inte lika ambitiösa. De här verktygen lär ut själviskhet och girighet. Barnen lär sig hur de får och inte får vad de vill ha. "Vad får jag ut av det" frågar de, i stället för: "Vilken sorts människa vill jag vara" Dygder som integritet, ärlighet, vänlighet och medkänsla blir handelsvaror som föräldrarna får köpa för allt högre pris.

Så här säger James Natchway:
"Gör gott därför att gott är gott att göra. Strunta i helveteshot och himlalöften"

Ja. Inte är det lätt att vara förälder. Men vi gör så gott vi kan. Visst gör vi? 
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar