måndag 12 september 2011

Mindfullness i födandet

Jag har tipsat om det här förut, men gör det igen då jag tycker att det är så viktigt och värdefullt.

Mindfulness i födandet Skriv ut
-smärtlindring i nuet.
Varför har vi människor svårare att föda våra ungar än vad andra däggdjur har? Antagligen därför att vi har en så aktiv tankeapparat som inte så lätt låter sig stängas av. 
 
Det är ju viktigt på många sätt att kunna tänka och fundera ut saker, att förutse faror och se till att undvika dem, att planera framåt... vi är väldigt bra på det. Men just när man föder barn handlar det ner om att överlämna sig till det kroppen håller på med alldeles av egen kraft. Det är inget vi kan styra och planera. Alltför mycket tankar kan störa och göra processen alltför jobbig. 
Du kan komma på kollisionskurs med din egen kropp och bli rädd och spänd.
Då menar jag särskilt tankar som: Vad är klockan, hur länge har jag hållit på, hur lång tid kommer det att ta, jag kommer nog inte att orka, det gör för ont, det kommer att göra ännu mer ont, slappnar jag av tillräckligt bra, gör jag rätt eller fel, tänk om barnet inte mår bra... osv. 

Det är här mindfulness kommer in. Mindfulness handlar om att lära sig att vara i nuet, släppa tankar, spänningar och stress för en stund. Här är hemligheten:

Du fokuserar din uppmärksamhet på något som finns just nu. Då släpper du samtidigt tankar på vad som har varit och vad som ska komma i franmtiden.
Bra att fokusera på: Andningen. Öva på att bara sitta, helst med slutna ögon, och känna hur din andning känns. Det samma kan du göra när du föder: vara fokuserad på din andning.

Också bra att fokusera på: Kroppen, hur känns det just nu i min kropp? Dyktekniken, som är ungefär detsamma som mindfulness, handlar om att känna in vad som händer under en värk, vara närvarande i kroppen. Inte fly någon annanstans. Utan våga stanna kvar, våga slappna av och ta emot sammandragningen. 

Mindfulness handlar också om att vara nyfiken, att upptäcka och registrera det som händer, utan att värdera det som positivt eller negativt. Vågar du det, kommer du att märka att smärtan blir mycket mindre.

Artikeln hittade jag här på en bra starts hemsida.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar