lördag 8 december 2012

Birth into being - Ryska vattenförlossningar

Har precis sett en annorlunda och otroligt häftig film om ryska vattenförlossningar. Den tilltalade verkligen min hippiesjäl. Det var med lite skräckblandad förtjusning som jag såg på dessa födslar. Det är så olikt från det som är van att se. Men alla medverkandes lugn (även barn och nyfödda) lugnade mig. 

Vilken otrolig skillnad från de svenska sjukhusförlossningarna, där förlossningspersonalen tar över kommandot och den födande kvinnan passivt följer order om att ta i för kung och fosterland när det är dags att krysta (inte alltid så klart, men många gånger). 
En av mammorna i filmen gjorde inte ett enda ljud när hon krystade. Det var knappt det syntes på henne. Barnet bara gled ut där i jätteakvariet. Hon lyfte inte heller upp barnet direkt, utan lät det sakta flyta upp.

Det var så oerhört exotiskt att se "vattenfolket", där barn, vuxna och nyfödda simmade lika naturligt som gång är för oss. Hur barnen slängde sig ut från klippor och lekte med delfiner och hur mammorna födde sina barn i havet.

Ja. En otrolig film som jag varmt kan rekommendera. Jag blev tipsad om filmen i går på Ina Mays föreläsning. Det är så viktigt att vi ser annat än den typiska filmförlossningen, där den födande kvinnan (vars förlossning alltid startar med vattenavgång och omedelbara värkar lika starka som hästsparkar) skrikandes förs in på bår in i förlossningsrummet/sjukhuset och skrikandes föder sitt barn. Ina May menar att med den bilden så är det inte konstigt att kejsarsnitten ökar. Så visa era tonåringar förlossningar som dessa: 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar