torsdag 28 april 2011

Yoga

För snart elva år sedan testade jag Yoga för första gången. Det var för Elisabeth Serrander. Jag var nygravid, det var en vacker höst och yogalokalen låg intill stadshuset. Jag var så glad varje gång jag promenerade dit och så lugn och stark när jag gick därifrån. Sedan dess har jag prövat olika yogaformer, på olika ställen. Yoga är så stort och så mycket mer än den fysiska träningen. Jag försöker att få in Yoga allt mer i mitt liv. Under mina graviditeter har jag tränat gravidyoga, som har stärkt mig och hjälp mig under förlossningen.
Nu tränar jag Bikramyoga och Hathayoga. I kväll ska jag testa Yinyoga, Bikramyogans motsats. Det är det som är så fint, att det finns så många olika former av Yogaträning, så att man kan alternera och hitta det som passar bäst just nu. Jag har en dröm om att en dag åka på en Yogaresa och jag drömmer även om att utbilda mig till Yogainstruktör. Jag kan varmt rekommendera att pröva på gravidyoga om du är gravid. På Salve i Stockholm så har dom gravidyoga, som är lugn och fin. Namaste.

3 kommentarer:

  1. Åh, jag minns när jag och J bodde i USA ett år. Då tränade jag yoga två gånger i veckan. En av passen leddes av en äldre kvinna som var så karismatisk och vacker! Det var en hemsnickrad yogavariant tänker jag mig, kanske inte så renlärig. Samma pass varje gång. Och musiken, den var kraftfull! Jag brukade tänka att det kändes som ormtjusarmusik. Till sist kändes det som en dans, som att vi gjorde rörelserna utan att tänka. Det må ha varit en hittepåyoga men den var helt underbar!

    SvaraRadera
  2. Så fint det låter Lotta. Det är det bästa. När man ger sig hän. Var i USA bodde ni?

    SvaraRadera
  3. Ja, det var fint. Vi bodde i Fredrick, en liten stad utanför Washington, jag ett år och J ett och ett halvt. Där forskade han och jag jobbade som volontär på ett animal shelter, red och tränade. En riktig lyxfrutillvaro.

    SvaraRadera