tisdag 12 mars 2013

Barnmorskornas kamp


Så här står det på Stöd Barnmorskornas kamp´s facebook sida: 

Mitt pass som koordinator går mot sitt slut. Har en märklig känsla i kroppen. Nästan som att något inte stämmer?!
Det är fullt på avdelningen.
Men... alla mina kollegor och jag har hunnit äta, jag har tom hunnit med att gå på toaletten! Vi var flera som unnade oss att sitta ner i soffan i personalrummet efter maten och dricka en kopp kaffe tillsammans. I iallafall i 10 min!
Jag kan faktiskt inte riktigt komma ihåg när detta hände senast.

Det viktigaste, alla kollegor ser avslappnade och glada ut. Hör att de pratar om att de har hunnit vara inne hos sina blivande föräldrapar, pyssla om dem, inte stressat. Ge paren den den där omvårdnaden och tryggheten som vi vill ge alla våra blivande föräldrapar!

Då slår det mig, att det är inget som är fel utan precis tvärt om! Det är ju såhär det ska vara!!! Vi har alltså upplevt en kväll som borde vara det normala... men som är så ovanligt tyvärr. En kväll med bra bemanning, tid för våra kvinnor, fullt men inte överfullt, inga oanmälda patienter och platser på BB.
Dags för nattpersonalen att gå på sitt skift. Ser genast deras stressade blickar. Den krassa verkligheten är plötsligt ett faktum igen. De ska gå på sina 10 timmar med 3 färre barnmorskor på samma patientantal som vi haft på vårt kvällspass. Det tragiska är att de inte ens är underbemannade utan de antal personer som ledningen anser är befogat för att klara av förlossningen nattetid!?

De första de får göra är att hänvisa en frisk omföderska med jobbiga värkar till annat sjukhus, då de inte kan garantera att hon får en medicinskt säker födelse hos oss pga att ingen kommer att hinna ta hand om henne.
Återigen den märkliga känslan i kroppen, men nu för att det verkligen är fel! Vet att natten på förlossningen inte kommer att bli kul...

Stockholms barnmorskor kräver förutsättningar för trygg och säker vård!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar